Liite 4. Mediakasvatussuunnitelma, Mediapolku (Rantakylän yhtenäiskoulu)

Opsessori Mikkeli

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Sisällysluettelo

Johdanto

Mediakasvatus (yhdessä ilmaisukasvatuksen kanssa) on osa laajempaa viestintäkasvatusta Mediakasvatuksella tarkoitetaan medioiden avulla ja medioiden välittämien sisältöjen kautta tapahtuvaa kasvatusta.

Mediapolku on määritelty koulussamme esikoulusta yhdeksänteen luokkaan saakka ja jaettu kolmeen osa-alueeseen. Esimerkit ja sisällöt ovat viitteellisiä ja painottuvat viestintäkasvatukseen perinteisesti helpoimmin liittyviin oppiaineisiin. Tarkoitus on kuitenkin kulkea mediapolkua kaikkien oppiaineiden tunneilla.


Tekninen hallinta = Oppilas osaa käyttää laitteita, joilla tuottaa erilaisia mediatekstejä.


Medialukutaito = Oppilas osaa lukea ja tulkita erilaisten viestimien mediatekstejä ja suhtautuu niihin kriittisesti.


Mediatekstien (eli mediaesitysten) tuottaminen = Mediaesitys on mikä tahansa viestimien sisältämä kerronnallinen viesti (uutinen, elokuva, kuva, mainos, www-sivu jne.). Oppilas osaa tuottaa itsenäisesti erilaisia mediatekstejä.


Mediapolku

1. Tekniikan hallinta

0. - 2. luokat

Tietokoneen käytön perustaidot:

  • koneen käynnistäminen/sammuttaminen
  • hiiren käyttö
  • näppäimistön käyttö 10-sormijärjestelmän mukaan (esim. näppäimistön kuva pulpetin kanteen kiinni, värittäminen, taukojumppaa kirjoitustunnille, vanhoja näppäimistöjä luokkiin)
  • ohjelman avaaminen, käyttö, tallentaminen tulostaminen ja sulkeminen (esim. Paint, Word, opetuspelit, lasten internet-sivustot opettajan valvonnassa)
  • puhelimen käyttö (hätäviestit, keskustelu, näytelmät)
  • tutustuminen kameran käyttöön


3. - 6. luokat:

  • still- ja videokameran peruskäyttö
  • tietokoneen perusohjelmien käyttö (tekstinkäsittely, kuvankäsittely, internet, sähköposti, tiedonhaku)
  • kymmensormijärjestelmän harjoitteleminen (esim. vanhoja näppäimistöjä luokkiin)
  • netti-etiketti, internetin vaarat
  • kameran käytön perustaidot:
    • kameran käsittely ja osiin tutustuminen
    • kuvakohteen rajaaminen, tarkentaminen
    • kuvan ottaminen
    • kuvan katselu


7. – 9. luokat

Mediakasvatuksen tulisi ulottua kaikkiin opetettaviin aineisiin, mutta tarkemmin sitä käsitellään äidinkielessä, kuvataiteessa ja tietotekniikassa.

  • tietokoneen perusohjelmien hallinnan syventäminen (tekstinkäsittely, kuvankäsittely)
  • internetin monipuolinen ja kriittinen käyttö, netti-etiketti, internetin vaarat, sujuva ja itsenäinen liikkuminen netissä
  • erikoisohjelmien hallinta (esim. editointi, animaatio, multimediaesitykset)
  • still- ja videokameran käytön monipuolistaminen
  • mikrofonin käyttö


2. Medialukutaito

0. - 2. luokat

  • internetin ja tv:n turvallinen käyttö (tunnistetaan niihin liittyvät vaarat ja ohjataan kriittisyyteen)
  • mikä on totta ja mikä tarua (tv-sarjat, sarjakuvat, pelit, lähdekritiikki)
  • ikärajat: kehitysvaiheeseen sopivat ohjelmat ja sivustot (asetusten noudattaminen, yhteistyö vanhempien kanssa)
  • kuvan ja elokuvan analysointi
  • kuvan tarkastelutehtäviä, kuten kuvakulmat, kuvien väliset yhteydet, valokuvat, uutiskuvat, lehtikuvat, mainokset, taidekuvat
  • elokuvan tarkastelutehtäviä: juonen kulku, roolihenkilöt (yhteinen elokuvan katsominen)
  • mainonta: kuvan viesti (kriittinen tarkastelu ja todenperäisyyden arviointi, etsitään lehdistä/tv:stä. Mikä on mainos?)
  • sanomalehtiviikkoon ja aikakauslehtipäivään osallistuminen


3. - 6. luokat

eri medioihin tutustuminen ja niiden tarkastelu:

  • sanomalehti- ja aikakauslehtiviikko
  • elokuvan katsominen ja analysointi, kirja + elokuva, (esim. Pertsa ja Kilu, Ronja Ryövärintytär, Veljeni Leijonamieli, Mio , poikani Mio, Harry Potter, Jali ja suklaatehdas, Kuin kaksi marjaa)
  • erilaisten kuvien tarkastelu (kuva kertoo tarinan, taidenäyttely, valokuvaleikki, suunnistus)
  • internet (lähinnä tiedonhakuun liittyvät ongelmat, tekijänoikeudet, lähdekritiikki, tietoturvasivusto oppilaille valmis materiaali, keskustelupalstat, kuvagalleriat, MLL:n dvd Turvallisesti verkossa, vanhempainillat)
  • tv (Uutismixi, koulu-tv)


7. – 9. luokat

  • mediatekstien tuntemus ja analysoiminen (sanoma- ja aikakauslehti, kuva, mainos, elokuva, televisio, internet) elokuva + kirja (esim. Paahde), kokkiohjelman kriittinen katsominen
  • yhteiskunnallinen ja kriittinen näkökulma mediaan (vaikuttaminen, kuvamanipulaatio, lähdekritiikki, tekijänoikeudet, totta vai tarua, esim. tosi-tv, musiikkivideoiden, kappaleiden sanojen ja mainosten välittämä arvomaailma)
  • tiedonhaku, kriittisyys sivujen suhteen, luotettavien lähteiden löytäminen (ei hyväksytä wikipediaa lähteenä), löydetyn tiedon ymmärtäminen
  • oman ja isovanhemman mediaelämäkerran kirjoittaminen


3. Mediatekstin eli mediaesityksen tuottaminen

0. - 2. luokat

  • oma lehti: pienimuotoinen luokkalehti käsin, haastattelut kotona/koulussa (sanomalehti- ja aikakauslehtiviikko)
  • mainosten, uutisten, kuunnelmien yms. tekeminen (kuvia ja tekstiä):
  • leikinomaisia harjoituksia lasten kokemuspiiriin liittyen, (esim. itse askarrellaan TV tai radio, niiden avulla tehdään näytelmiä tai äänitarinoita
  • sarjakuvat (valmiit sarjakuvat ja omat ideat, jatka sarjakuvaa, keksi puhekuplat)
  • kuvan muokkaaminen (tietokoneella tai kuvataiteen keinoin, esim. kollaaseina)
  • omat animaatiot, kuva liikkeelle (esim. kuvahyrrä, plärä, taittelukuva, ph-kalvoanimaatiot, apuna esim. Muffe ja kadonnut avain –kirja)


3. - 6. luokat

  • Kuunnelma
  • Videoitu esitys (esim. näytelmä, animaatio, uusille oppilaille reportaasi koulusta, vanhempainiltaan luokan tai valinnaisaineiden esittely, ystäväkoulut ja -luokat)
  • Luokkalehti (teemalehti, seinälehti)
  • Kuva (mainoskuva, valokuva, sarjakuva, manipuloitu kuva )
  • mediatekstien kirjoittaminen (uutinen, käsikirjoitus, äänitehosteet, kuunnelma, päivänavaus, koulun uutiset keskusradioon )
  • lyhyet videoidut animaatiot
  • kännykkäetiketti


7. – 9. luokat

  • tekstien kirjoittaminen (esim. uutinen, mielipidekirjoitus, verkkolehden tekeminen)
  • videoiden tekeminen (TV-uutiset, elokuva, kokkiohjelma)
  • mainos
  • kuva, manipuloitu kuva
  • tiedon käyttäminen omassa tekstissä, lähdemerkinnät
  • virallisen sähköpostin kirjoittaminen, kännykkäkäyttäytyminen (esim. tet-paikan kysyminen)
  • apuna esim. Mediametkaa-kirja

Kategoria: Rantakylän yhtenäiskoulu

Henkilökohtaiset työkalut
Näkymät
Valikko: