Kategoria:Terveystieto

Opsessori Mikkeli

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Sisällysluettelo

Terveystiedon OPS vuosiluokille 7-9

Terveystiedon opetussuunnitelman lähtökohtana on terveyskasvatuksen spiraalimalli, jossa samat aihealueet toistuvat vuosittain edellisen vuoden tietoja ja taitoja syventäen. Terveystiedon opetuksessa hyödynnetään yhteistyötä paikallisten, terveyteen liittyvien toimijoiden ja kouluterveydenhuollon kanssa.


Aihekokonaisuudet

  • ihmisenä kasvaminen
  • viestintä ja mediataito
  • mediakriittisyys esimerkiksi median tarjoamia seksuaalisuuteen liittyviä malleja kohtaan
  • osallistuva kansalaisuus
  • kriittisen mielipiteen muodostaminen eri lähteiden tarjoamista tiedoista
  • verkostoituminen oman ja yhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
  • vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä
  • ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin välinen yhteys
  • sosiaalisesti kestävä kehitys omassa koulussa ja elinympäristössä
  • toivottava tulevaisuus ja sen edellyttämät valinnat ja toiminta
  • turvallisuus ja liikenne
  • Ihminen ja teknologia
  • teknologian vastuullinen ja kriittinen käyttö
  • teknologiaan liittyvät hyvinvointikysymykset


7. vuosiluokka vvt 0,5


Tavoitteet

Oppilas oppii

  • tuntemaan ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun tunnuspiirteitä ja ymmärtämään nuoruuden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä
  • ymmärtämään itseään sekä yhteisöllisyyden, ihmissuhteiden sekä keskinäisen huolenpidon merkityksen ihmisen hyvinvoinnissa
  • tunnistamaan ja pohtimaan terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä valintoja
  • huolehtimaan itsestään, tunnistamaan ennaltaehkäisyn tarpeen sekä toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen liittyvissä tilanteissa
  • tunnistamaan, ymmärtämään ja kehittämään terveydelle ja hyvinvoinnille tärkeitä selviytymisen taitoja
  • arvioimaan elämäntavan merkitystä terveyden näkökulmasta
  • ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkityksen yhteisöjen kuten perheen, koulun, vertaisryhmän ja yhteiskunnan hyvinvoinnin edellytyksenä


Sisällöt

Kasvu ja kehitys

  • Fyysinen kasvu ja kehitys sekä niihin vaikuttavista tekijöistä vuorokausirytmi, uni, lepo ja kuormitus
  • Nuoruuden kehityksen erityispiirteet ja tarpeet
  • Kehittyvä seksuaalisuus, naisen ja miehen anatomia, raskauden ehkäisyn perusteet


Terveys arkielämän valintatilanteissa

  • Tupakointi: aloittaminen, tupakoinnin vaikutukset, nikotiiniriippuvuus, savuttomuuden edut
  • Alkoholi, humala, krapula, raittius
  • Lasten ja nuorten oikeuksia, toiminnan rajoituksia ja seuraamuksia koskeva lainsäädäntö: kunkin aihealueen yhteydessä


Voimavarat ja selviytymisen taidot

  • Tunteet ja niiden ilmaiseminen, sosiaalinen tuki ja turvaverkostot, vuorovaikutustaidot, jämäkkyys sanoa ei esimerkiksi päihteille


8. vuosiluokka vvt 1,5


Tavoitteet

Oppilas oppii

  • tuntemaan ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun tunnuspiirteitä ja oppii ymmärtämään nuoruuden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä
  • ymmärtämään yhteisöllisyyden, ihmissuhteiden sekä keskinäisen huolenpidon merkityksen ihmisen hyvinvoinnissa
  • ymmärtämään itseään ja ihmisten erilaisuutta sekä terveyteen, vammaisuuteen ja sairauksiin liittyviä arvoja ja näkemyksiä
  • kuvaamaan ja arvioimaan terveyttä edistäviä ja sairauksia aiheuttavia keskeisiä tekijöitä sekä tunnistamaan ja pohtimaan terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä valintoja
  • huolehtimaan itsestään ja ympäristöstään, tunnistamaan ennaltaehkäisyn ja avun tarpeen sekä toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, sairauteen ja turvallisuuteen liittyvissä tilanteissa
  • tunnistamaan, ymmärtämään ja kehittämään terveydelle ja hyvinvoinnille tärkeitä selviytymisen taitoja
  • arvioimaan ympäristön, elämäntavan ja kulttuurin sekä median merkitystä turvallisuuden ja terveyden näkökulmasta
  • käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä ja tiedonhankintamenetelmiä ja hyödyntämään niitä terveyden edistämiseksi
  • ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkityksen yhteisöjen kuten perheen, koulun, vertaisryhmän ja yhteiskunnan hyvinvoinnin edellytyksenä


Sisällöt

Kasvu ja kehitys

  • Fyysinen kasvu ja kehitys sekä niihin vaikuttavat tekijät kuten lepo ja rentoutuminen, terveyttä edistävä liikunta, ravitsemus ja terveys
  • Psyykkinen kasvu ja kehitys sekä niihin liittyvät tekijät kuten itsetuntemus ja itsensä arvostaminen, perhe ja sosiaaliset suhteet
  • Sosiaalinen kasvu ja kehitys sekä niihin liittyvät tekijät kuten yksilöllisyys ja erilaisuus, suvaitsevaisuus, välittäminen ja huolenpito


Terveys arkielämän valintatilanteissa

  • Tupakka: passiivinen tupakointi, nuuska
  • Alkoholi, huumeet ja muut päihteet, mielihyvä ja riippuvuus sekä niihin liittyvät valinnat
  • Tavallisimmat tartuntataudit ja sairaudet, oireiden tunnistaminen, sairastaminen, itsehoito
  • Lasten ja nuorten oikeuksia, toiminnan rajoituksia ja seuraamuksia koskeva lainsäädäntö: kunkin aihealueen yhteydessä
  • Ristiriitojen selvittäminen ja mieltä painavista asioista puhuminen

Mediakriittisyys

  • Liikenneturvallisuus ja -käyttäytyminen
  • Vaaratilanteet ja onnettomuudet
  • Tapaturmat ja ensiapu


Voimavarat ja selviytymisen taidot

  • Tunteet ja niiden ilmaiseminen ja hallitseminen, vuorovaikutustaidot


9. Vuosiluokka vvt 1


Tavoitteet

Oppilas oppii

  • tuntemaan ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun tunnuspiirteitä ja oppii ymmärtämään nuoruuden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä
  • ymmärtämään yhteisöllisyyden, ihmissuhteiden sekä keskinäisen huolenpidon merkityksen ihmisen hyvinvoinnissa
  • ymmärtämään itseään ja ihmisten erilaisuutta sekä terveyteen, vammaisuuteen ja sairauksiin liittyviä arvoja ja näkemyksiä
  • kuvaamaan ja arvioimaan terveyttä edistäviä ja sairauksia aiheuttavia keskeisiä tekijöitä sekä tunnistamaan ja pohtimaan terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä valintoja
  • huolehtimaan itsestään ja ympäristöstään, tunnistamaan ennaltaehkäisyn ja avun tarpeen sekä toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, sairauteen ja turvallisuuteen liittyvissä tilanteissa
  • tunnistamaan, ymmärtämään ja kehittämään terveydelle ja hyvinvoinnille tärkeitä selviytymisen taitoja
  • arvioimaan ympäristön, elämäntavan ja kulttuurin sekä median merkitystä turvallisuuden ja terveyden näkökulmasta
  • käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä ja tiedonhankintamenetelmiä ja hyödyntämään niitä terveyden edistämiseksi
  • ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkityksen yhteisöjen kuten perheen, koulun, vertaisryhmän ja yhteiskunnan hyvinvoinnin edellytyksenä


Sisällöt

Kasvu ja kehitys

  • Ihmisen elämänkulku, syntymä, eri ikäkaudet ja kuolema
  • Mielenterveys ja sen vaihtelu, mielen ja ruumiin tasapaino
  • Sosiaalinen kasvu ja kehitys sekä niihin liittyvät tekijät kuten yksilön velvoitteet ja vastuu yhteisössään


Terveys arkielämän valintatilanteissa

  • Tupakoinnin haitat, raskauden ajan tupakointi, tupakoinnin vaikutukset luontoon, tupakkamainonta, tupakoinnin lopettaminen
  • Kansantaudit
  • Lasten ja nuorten oikeuksia, toiminnan rajoituksia ja seuraamuksia koskeva lainsäädäntö: kunkin aihealueen yhteydessä
  • Kehitykseen ja elämänkulkuun liittyvät muutokset, kriisit ja niistä selviytyminen
  • Yhteiskunnan tarjoamiin terveyspalveluihin tutustuminen (esim. perhesuunnittelupalvelut)
  • Parisuhteessa eläminen, perhe-elämä, lapsettomuus ja hedelmällisyyden vaaliminen, raskauden keskeytys


Voimavarat ja selviytymisen taidot

  • Ympäristö ja terveys
  • Työhyvinvointi
  • Kulttuuri
  • Keskeiset terveydenhuolto- ja hyvinvointipalvelut ja kansalaisjärjestöjen työ


Terveystiedon arviointi

Oppiaineen arvioinnissa painotetaan oppilaan aktiivista tuntityöskentelyä ja osallistumista esimerkiksi opetuskeskusteluihin, ryhmätöihin ja toiminnallisiin harjoituksiin.

Henkilökohtaiset työkalut
Näkymät
Valikko: